thumb image

Pomoc edukacyjna – środek dydaktyczny

Kategoria: Ciekawe pomysły na majsterkę, zabawę i naukę.

Od ponad 20 lat pomoc edukacyjna zajmuje ważne miejsce w moim życiu zawodowym. Podczas studiów i mojej praktyki zawodowej zapoznałam się z kolorowymi liczbami, klockami Dienesa oraz minikalkulatorem Moroza. Nikt w tym czasie nie myślał o pomocy dydaktycznej jako środku pomagającym w indywidualizowaniu pracy w klasie.  Ówczesna praca, oparta o system klasowo – lekcyjny, w głównej mierze realizowała założenia metody frontalnej tzn. wszyscy uczestnicy procesu lekcyjnego pracowali w tym samym tempie, wykonując te same czynności. I szczerze mówiąc, długo myślałam, że inaczej być nie może. Jakie było moje zdziwienie, kiedy podczas wizyt w niemieckich szkołach na początku lat 90-tychpierwszy raz zetknęłam się z tak zwanymi kartami pracy, grami edukacyjnymi czy liczmanami innymi niż patyczki. Zobaczyłam również, na czym polega praca z pomocą na kilku poziomach, bez potrzeby posiadania tych samych elementów dla każdego ucznia.

Swoje doświadczenia z pomocą rozwijałam podczas niezapomnianych seminariów indywidualnych z prof. dr hab. Marią Ziemską, podczas których zapoznałam się z założeniami pedagogiki waldorfskiej,  należącej do nurtu europejskiej pedagogiki reformy, żywiołowo rozwijającego się na początku XX wieku. Kolejnym zwrotem w moim spojrzeniu na pomoc dydaktyczną było poprowadzenie klasy autorskiej wg programu W. i B. Śliwerskich. Podczas spotkania z przedstawicielami Westermanna po raz pierwszy zobaczyłam: piramidy matematyczne, korale matematyczne, palety, czy dobrze już teraz znane, czerwone „magiczne” pudełka pod nazwą PUS,  wtedy istniejące pod niemiecką marką LüK. Pierwszy raz spotkałam się również z pojęciem samokontroli. Dotąd byłam wręcz przekonana, że jedynie nauczyciel powinien sprawdzać wszystkie prace! Z pewnością tygodniowe seminarium w Szwajcarii, podczas którego miałam możliwość zapoznać się z narzędziami pomiaru i monitoringu, zarówno w przedszkolu, jak i szkole, zmieniło moje spojrzenie na edukację oraz na znaczenie w niej pomocy edukacyjnej .

Pomoc dydaktyczna to narzędzie oddziałujące na zmysły uczniów, którego zadaniem jest między innymi ułatwienie poznawania rzeczywistości. Korzystanie z pomocy skraca i urozmaica proces nauczania.  W tworzenie pomocy edukacyjnych miałam również i swój wkład. Niektóre z nich zdobyły nawet nagrody i są w muzeum zabawek w Lublinie. Muszę powiedzieć, że największą przyjemność sprawiało mi obejrzenie swojego pomysłu  już w wersji realnej – u producenta. Takiego uczucia doznaje również wielu nauczycieli, którzy po spędzeniu niejednego wieczoru na cięciu i laminowaniu, widzą efekt swojej pracy podczas działań z dziećmi w klasie.

O różnych rozwiązaniach, wykorzystaniu materiałów podstawowych i przekształcaniu ich w pomoc edukacyjną piszę od jakiegoś czasu na łamach Bliżej Przedszkola[1].

Teraz mam również przyjemność zaproponować Państwu pomoce z myślą, które dzięki swojej formie, wykonaniu i zawartych w nich możliwościach stanowią wyjątek na tle innych ofert. Oprócz instrukcji, do każdej z proponowanych przeze mnie pomocy, dołączam własny komentarz i wskazówki dotyczące  ich wykorzystania podczas kreatywnych zabaw z dzieckiem.

Wybrane przez siebie pomoce pozwoliłam sobie oznaczyć  tekstem „Pomoc dydaktyczna godna polecenia” i moim podpisem.

Anna Sowińska

Możliwość komentowania artykułu jest dostępna tylko dla zalogowanych użytkowników.