thumb image

Załącznik:

Nazwa załącznika: gora

Nazwa załącznika: laka

Nazwa załącznika: drzewo

Nazwa załącznika: rzeka

Mój sposób na zabawę z ortografią.

Kategoria: Ciekawe pomysły na majsterkę, zabawę i naukę.

W latach 90-tych, kiedy prowadziłam klasy autorskie, często wraz z moimi koleżankami zastanawiałam się, jakie jeszcze formy ćwiczeń zasad ortografii będą dla naszych dzieci ciekawe? W tamtym czasie powstały w naszym zespole zeszyty ćwiczeń „Ortografia inaczej”, „Gramatyka inaczej” oraz zestaw książeczek do systemu klocków PUS.  To co podobało się dzieciom najbardziej to ortograficzne obrazy stworzone z obrazków oraz z podpisów z jednym pustym miejscem w wyrazie do uzupełnienia. Podpisy były umieszczane na obrazie w celu poprawnego odczytania nazwy obrazka, aby nie było wątpliwości co przedstawia grafika, nie każda z nas miała pewność czy „mucha” nie zostanie rozpoznana jako „osa” 😉 Pamiętam, że opracowaliśmy kilkanaście takich obrazów ale niestety przez lata pogubiły się. Zainspirowana pracami nauczycieli z grupy facebookowej „Myślografia”  postanowiłam je odtworzyć i podzielić się z moimi czytelnikami.

 

Co można z takimi obrazami robić?

  1. Pokolorować te obrazy, których nazwy wypowiada nauczyciel lub kolega z pary, a następnie zapisać ich nazwy na osobnych karteczkach i sprawdzić poprawność ortograficzną.
  2. Wyszukiwać pary przedmiotów według pytania: Co do siebie pasuje? np. król pasuje do góry bo zamek króla stoi na szczycie góry.
  3. Tworzymy zbiory np.: rzeczy, rośliny, zwierzęta, ludzie, zjawiska itp.
  4. Nakleić obrazek na format A-3 i na małe karteczki przepisać wyrazy, które naklejamy na większej podkładce – przepisywanie wyrazów jest kolejnym rodzajem ćwiczenia ortograficznego.
  5. Nakleić obrazek na format A-3 z brystolu – w ten sposób usztywniamy planszę. Małe kółka origami naklejamy na planszy w taki sposób, aby stworzyć ścieżkę, która ma naniesioną kolejność poszczególnych pól.
  6. Na stworzonej planszy (patrz punkt 5) gramy w parach lub w czwórkach, pokonując ścieżkę w tempie zgodnym z wyrzuconą ilością oczek na kostce. Każda osoba, która stanie na danym polu musi ułożyć zdanie, które zapisuje na kartce lub w zeszycie – jego poprawność sprawdza reszta zespołu.
  7. Wersja trudniejsza ćwiczenia z punktu 6: zadaniem poszczególnych graczy jest tworzenie opowiadania, w którym zdania muszą się ze sobą łączyć w logiczną całość – po zakończonej grze każdy z graczy pisze swoje opowiadanie.
  8. Korzystając z obrazków zawartych na karcie można stworzyć inny obraz lub karty typu „Piotruś”.

Praca z graficznymi obrazami jest jednym z wielu przykładów na ortograficzne zmagania a im więcej zabawy tym nauka jest przyjemniejsza. Zapraszam do zabawy – stworzone przeze mnie obrazy do pobrania w załącznikach z lewej strony. Po ściągnięiu na swój komputer najprawdopodobniej otworzą się w nowym oknie. Potem wystarczy kliknąć na nie prawym przyciskiem myszy i zapisać na swoim komputerze.  

Anna Sowińska

Możliwość komentowania artykułu jest dostępna tylko dla zalogowanych użytkowników.