thumb image

Kolczasty jeż

Kategoria: Ciekawe pomysły na majsterkę, zabawę i naukę.

A w ogrodzie jeżyk śpi.                  to każde z dzieci
Zbudź się, jeżu, zbudź.                 lubi go jak ja.
Lecz nie podam ręki ci,                 Mój jeżyku, odwiedź nas,
bo mnie będziesz kłuć.                 do przedszkola spiesz.
Chociaż na grzbiecie                    Był już kotek gościem raz,
jeżyk kolce ma,                              może być i jeż.

Muzyka: Zinowiej Kompaniejec,słowa polskie: Natalia Kuczyńska

Tę piosenkę znalazłam w dość dawno wydanej pozycji „Kalendarz muzyczny w przedszkolu” znakomitej autorki i szkoleniowca Urszuli Smoczyńskiej-Nachtman. Po raz kolejny przeczytałam tę książkę z dużą satysfakcją i pomyślałam, że dobrze by było, gdyby był to podstawowy podręcznik nie tylko nauczycieli przedszkoli, ale i szkół dla klas I-III. 

Na wypadek, gdyby ktoś nie znał tej piosenki z „długą brodą”, dołączam link do strony z podkładem muzycznym: http://aja123.id.joe.pl/mp3-muzyka_52350-kolczasty-jez.Skoro piosenka jest o jeżu, to nietrudno się domyślić, że zaproponuję wykonanie z dziećmi jeżowej rodzinki (prace grupowe stanowią bardzo oryginalną dekorację zarówno w przedszkolu, jak i w szkole). Zanim rozpoczniemy działalność plastyczną, wprowadźmy dzieci w temat poprzez zabawy rytmiczno-muzyczne.

ZABAWY RYTMICZNE

Dzieci stoją w kole i rytmicznie wyklaskują słowa pierwszej zwrotki (nie śpiewają) – pierwsze dwa wersy klaszczą, trzeci – grożą palcem, a na czwarty wers – wskazują wyciągniętą przed siebie ręką różne osoby z koła. Następnie cały wierszyk powtarzają w tym samym układzie, ale poruszając się w kole w jednym kierunku.

ZABAWY PRZY MUZYCE

Dzieci śpiewają piosenkę na podkładzie muzycznym i jednocześnie pokazują to samo co podczas wierszyka (kiedy dobrze opanują tekst, można wprowadzić bardziej skomplikowane ruchy – jak przy pląsie, do każdej zwrotki inny ruch), np.:

  • A w ogrodzie jeżyk śpi – podkładają dwie dłonie pod głowę i udają, że śpią;
  • Zbudź się, jeżu, zbudź – łapią partnera po prawej stronie za ramiona i lekko nim potrząsają jak przy budzeniu;
  • Lecz nie podam ręki ci – pokazują ręką, że się na coś nie zgadzają;
  • bo mnie będziesz kłuć – rozkładają palec środkowy i wskazujący jak dwa duże kolce lub rozszerzają wszystkie palce jak kolce jeża;
  • podczas refrenu dzieci chodzą po sali na czworakach, udając małe jeże.

JEŻ PLASTYCZNY

Materiały potrzebne dla jednego dziecka: kartka szarego papieru formatu A4, dwie kartki szarego papieru formatu A5, kartka biała formatu A4, klej, nożyczki, dwa kolory olejnych pasteli: ciemny zielony/zgniłozielony i czarny/ brązowy, wycięte kółko z dziurkacza, taśma malarska

Przebieg pracy: 

Każde dziecko otrzymuje kartkę szarego papieru formatu A5 – wypowiadając rytmicznie słowa wierszyka (pierwsza zwrotka piosenki), zgniata ją i rozprostowuje (dwa wersy – zgniatanie, trzeci i czwarty – rozprostowywanie kartki). Tę czynność powtarzamy trzy razy z różnym tempem lub intonacją głosu.Każdą z tych kartek przyklejamy za pomocą taśmy malarskiej do blatu stolika. Mówiąc rytmicznie pierwszą zwrotkę, przy każdej sylabie (24) ciemną pastelą rysujemy na przygotowanej kartce pionową kreskę. Zmieniamy kolor pasteli i czynność powtarzamy. To samo ćwiczenie możemy robić podczas słuchania piosenki – podczas refrenu dzieci chodzą po sali, udając jeże:

jez 1
Odklejamy kartkę i drzemy ją na podłużne paski, a następnie każdy pasek tak, aby powstały kwadraty:

jez 2
Kwadraty przecinamy nożyczkami po skosie na dwa trójkąty. Tak otrzymane elementy odkładamy na późniejszy etap pracy. Każde z dzieci otrzymuje białą kartkę i obrysowuje na niej swoją złożoną dłoń – jeżeli pracę wykonuje grupa młodsza, to czynność tę może wykonać kolega lub pani:

jez 3
Dzieci wypełniają obrys ręki brązową pastelą; czarną pastelą rysujemy na końcu środkowego palca kropkę, która utworzy nos, oraz naklejamy kółko z dziurkacza, które będzie okiem, domalowujemy uśmiech:

jez 4

Smarujemy jeża (oprócz miejsca na pyszczek) klejem i od góry naklejamy trójkątne elementy, tworząc w ten sposób grzbiet jeża. Na ławce kładziemy zebrane wcześniej liście, zwrócone górną stroną do blatu. Na to nakładamy szary arkusz A4 i za pomocą boku żółtej kredki wykonujemy odcisk układu nerwowego liści, następnie przemieszczamy liście i zmieniamy kolory pasteli. Czynność możemy powtarzać kilka razy (jeżeli pracę wykonują małe dzieci, kartkę należy unieruchomić za pomocą taśmy malarskiej i nie zmieniać układu liści).  Na wykonane tło naklejamy wyciętą sylwetkę jeża, a następnie dekorujemy całość zebranymi w parku liśćmi:

jez 5
Prace wszystkich dzieci możemy połączyć brzegami, tak aby tworzyły jeden obraz.

Możliwość komentowania artykułu jest dostępna tylko dla zalogowanych użytkowników.