Zamkowe duszki

Kategoria: Wiersze na różne okazje

Zamkowe duszki

W zamkowych zakamarkach,
ukryły się zamduszki.
Pyzate, roztrzepane
-zamkowe, dobre wróżki.

Ukryte są w wazonach,
gazonie czy też w zbroi.
Lecz nawet gdy zaskrzypią
-to nikt się ich nie boi.

Legendy liczne znają,
prawdziwe i zmyślone.
Wieczorem je bajają
-to robią właśnie one!

O zamku na szklanej górze,
o królewnie,
-co zasnęła na dłużej.

O rybaku i złotej rybce,
i o czapce niewidce.

Anna Sowińska

Czytaj dalej

Prawa małego człowieka

Kategoria: Wiersze na różne okazje

Prawa małego człowieka

Śpiewać lubi
– chudy Staś,
Lody jeść
– leniwy Jaś.
A Agatka piegowata,
Cały pokój ma swój w kwiatach!

Duży, chudy,
gruby, śmiały,
piegowaty czy też mały.

Niezależnie od wyglądu,
Wieku, rasy czy poglądu
Każdy człowiek prawa ma,
nawet dziecko,
też je zna.
-do miłości,
-intymności
-bezpieczeństwa
-….. czy radości….
Co jest dobre, a co nie.
Z kim bezpiecznie trzymać się?!

Anna Sowińska

Czytaj dalej

Wiersze z igłą: Robótki w przedszkolu

Kategoria: Wiersze na różne okazje

Robótki w przedszkolu

Igła,
nitka
oraz szmatka.
Będzie kubrak dla niedźwiadka.

Już nawlekaj,
i szyj
śmiało.
Lalkom też by się coś zdało.

Każda z tych przedszkolnych „mam”.
Szyje stroje
dla swych dam.

Roztańczona igła

Igła tańczy w materiale
-Tu się czuję doskonale!

Zaprosiła nitkę w tany
-Szyjmy spodnie i firany!

Do kordonka i muliny,
przyszła kiedyś w odwiedziny.

Zatańczyła, zagadała,
obrus w mig wyhaftowała.

Potem wpadła do przedszkola,
bo „robótek” była pora.

Ale igła, jak to igła,
tu zadarła, a tam śmigła.

I ukuła w palec Milę,
choć ją w ręku miała chwilę.

Igła z wstydu cała płonie
-Kto mnie teraz weźmie w dłonie?!

Anna Sowińska

Czytaj dalej

W wiosennym ogrodzie

Kategoria: Wiersze na różne okazje

W wiosennym ogrodzie

Wiosna – piękna Pani:
rozkwita, świergocze, grzeje,
rozbiera, budzi, zaprasza,
pachnie, olśniewa, pęcznieje.

Zrobiło się cieplej,
Znikły z pól śniegowe pierzyny.
Weźmy z komórki narzędzia,
porządek w ogródku zrobimy.

Tata kopie grządki,
Adaś czyści piaskownicę.
Skowronki w górze śpiewają.
Głośno – na całą okolicę.

Pies wyczuwa krety,
węszy, kopie w ścieżce dziury.
Kot się w słońcu wyleguje.
Śni – że w mleczne daje nury.

Anna Sowińska

Czytaj dalej

Sobota z tatą

Kategoria: Wiersze na różne okazje

Sobota z tatą

Tata dla nas już od rana,
Moc atrakcji różnych ma:
rano tosty z konfiturą,
później spacer
albo … gra.

Kostka z kostką
tak się toczy.
……………………..
Ile nam pokaże oczek?

Tomek ma trzy-
– a Tosia cztery.
Teraz tata trzyma stery!

Dobrze z tatą spędzać czas,
Gdy dzień cały bawi nas.

Tosia, Tomek oraz tata,
w ruch puszczają kostki dwie.
Jak poruszać się po planszy,
każdy z nich to dobrze wie.

Całą grę podgląda kotka.
Totka – to jest wielka psotka!
Trudna jest też z Totką gra,
stale w łapkach kostkę ma.

Wielka szkoda, że sobota,
jest w tygodniu tylko raz.
Kiedy tata jest wciąż z nami,
mając dla nas stale czas.

Anna Sowińska

Czytaj dalej

Obserwator Kosmosu

Kategoria: Wiersze na różne okazje

Obserwator Kosmosu

Nocą, w górze
-widać gwiazdy,
mkną komety
i pojazdy.

Świecą, błyszczą
-wprost migocą
Wszystko widać
-zwłaszcza nocą.

A co jeszcze
jest w Kosmosie?
Można zastanowić
też się?

Oprócz gwiazd,
są i planety.
Te, nie świecą
nam niestety.

W centrum planet
stoi Słońce.
Śle promienie
swe gorące.

Wpierw Merkury,
Wenus potem,
są od Słońca
-zlane potem.

Ziemia trzecia ,
wraz z Księżycem,
przed Marsowym
-tuż obliczem.

A za Marsem,
Jowisz stoi.
Swym ogromem,
niepokoi.

Saturn stroi się
w pierścienie,
Uran, Neptun,
też nadmienię.

Problem jednak,
mam z Plutonem.
Jest planetą?
Czy buttonem?*

Anna Sowińska

*button – mała reklama – pojawiająca się np. w internecie

Czytaj dalej

Dzień Misia

Kategoria: Wiersze na różne okazje

Dzień Misia

Miś,
Misiowi,
z Misiem
Misia
-jego święto mamy Dzisiaj!

I ja, wiele Misi mam,
oraz różne Misie znam.

Bure-żółte,
duże-małe.
Te tchórzliwe,
i te śmiałe.

W kamizelce,
w kapeluszu.
Z parą wielce śmiesznych uszu.

Tak też, przypomina mi się,
Jakie cechy mają Misie.

Jedno łączy Misi ród,
Wszystkie Misie lubią miód!!

Czytaj dalej

d6e7bc44feb1613d041d5385e5745b10_XL

Pomoc edukacyjna – środek dydaktyczny

Kategoria: Ciekawe pomysły na majsterkę, zabawę i naukę.

Od ponad 20 lat pomoc edukacyjna zajmuje ważne miejsce w moim życiu zawodowym. Podczas studiów i mojej praktyki zawodowej zapoznałam się z kolorowymi liczbami, klockami Dienesa oraz minikalkulatorem Moroza. Nikt w tym czasie nie myślał o pomocy dydaktycznej jako środku pomagającym w indywidualizowaniu pracy w klasie.  Ówczesna praca, oparta o system klasowo – lekcyjny, w głównej mierze realizowała założenia metody frontalnej tzn. wszyscy uczestnicy procesu lekcyjnego pracowali w tym samym tempie, wykonując te same czynności. I szczerze mówiąc, długo myślałam, że inaczej być nie może. Jakie było moje zdziwienie, kiedy podczas wizyt w niemieckich szkołach na początku lat 90-tychpierwszy raz zetknęłam się z tak zwanymi kartami pracy, grami edukacyjnymi czy liczmanami innymi niż patyczki. Zobaczyłam również, na czym polega praca z pomocą na kilku poziomach, bez potrzeby posiadania tych samych elementów dla każdego ucznia.

Czytaj dalej

Metody aktywizujące w pracy z małym dzieckiem w oparciu o pedagogikę zabawy. Zabawy rytmiczno-muzyczne

Kategoria: Ciekawe pomysły na majsterkę, zabawę i naukę.

Metody aktywizujące są mi bardzo bliskie już od wielu lat . Z powodzeniem stosowałam je podczas pracy z dziećmi na poziomie kształcenia zintegrowanego. W sytuacji, kiedy nauczyciel nie wystawia oceny wyrażonej notą, istnieje potrzeba odnalezienia nowej formy aktywizowania uczniów w procesie kształcenia. Z jednej strony spotkania inspirowane pedagogiką zabawy stają się przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem przychodzenia do szkoły. Z drugiej  – w myśl jej podstawowych reguł nie ma wygranych i przegranych, liczy się praca każdego, co wzmacnia i daje nadzieję wszystkim dzieciom. Szczególny wymiar ma to w klasach integracyjnych. Kiedy w 1991 roku, na terenie SP 37 w Łodzi, ruszyły pierwsze klasy autorskie, długo zastanawiałyśmy się (śp. Wiesława Śliwerska, śp. Bożena Postolska, Agnieszka Kaźmierczak oraz Anna Sowińska), jak poradzić sobie z dziećmi z różnymi deficytami rozwojowymi. Nie było wówczas formuły klas integracyjnych, a tacy uczniowie  również się w klasach znaleźli. Przyjęłyśmy wtedy formułę podążania za dzieckiem i nastawienia na jego indywidualne potrzeby.  Na potrzeby tych klas powstała seria ćwiczeń: Matematyka…, Ortografia… czy Gramatyka inaczej, Elementarz „Podróże z Kacprem” czy zeszyty ortograficzne do systemu klocków PUS. Zmianie uległa również organizacja zajęć,  tematycznie przygotowanych na cały dzień, podczas którego: był czas na wspólną pracę w grupie, działalność indywidualną w oparciu o przygotowane karty pracy oraz zabawy pomocami edukacyjnymi. Każda z sal wyposażona była bowiem w miejsce ze swobodnym dojściem do wszystkich gier – dziecko miało na nie czas, kiedy szybciej skończyło  zadania, przeznaczone dla niego na dany dzień .

Czytaj dalej

Strona 6 z 6« Pierwsza...23456